Home » BLOG » Marketingstrategie: toegevoegde waarde voor je klant creeëren

Marketingstrategie: toegevoegde waarde voor je klant creeëren

Gepubliceerd op 5 april 2018 om 13:26

Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jouw bedrijf kiezen en niet bij de concurrent gaan shoppen? Door de juiste marketingstrategie te volgen.

Maar welke marketingstrategie past het beste bij je klanten én je organisatie?

Een relatief eenvoudig model waarmee je je klantwaardestrategie kunt bepalen is het value proposition model van consultants Treacy en Wiersema

 

In het model van Treacy & Wiersema komen drie waardeposities naar voren:

Productleiderschap (Productleadership)

Organisaties die deze waardepositie gebruiken streven naar constante productvernieuwing en marktleiderschap. Ze kunnen als geen ander aanvoelen wat de klant wil, zonder dat deze dit zelf al weet.

Voorbeelden van een typische productleadership organisatie zijn Apple en Bang & Olufsen.

Klantpartnerschap (Customer intimacy)

De klantenrelatie staat centraal in de organisatie het er wordt alles aan gedaan om aan de wensen van de klant te voldoen. Een hechte band tussen verkoper en afnemer staat centraal evenals een individuele benadering.

Deze waardepositie wordt vaak gebruikt bij organisatie die maatwerk leveren en flexibel zijn. Vaak wordt er samen met de klant naar de oplossing van het probleem gezocht.

Voorbeelden van bedrijven met een customer intimacy strategie: Van Lanschot Bankiers, Rolls Royce en Carglass.

Kostenleiderschap (Operational excellence)

Met deze waardepositie streef je naar een zo voordelig mogelijk product voor de klant.

Het draait niet alleen om een aantrekkelijke prijs, maar ook om een lage en effectieve inkoopinspanning. Denk hierbij aan de tijd die de klant kwijt is, het gemak waarmee het product kan worden aangeschaft of de kosten die hierbij komen kijken.Standaardisatie en procesoptimalisatie zijn belangrijke kernwoorden.

Voorbeelden van organisaties die werken vanuit kostenleiderschap is HEMA, Aldi en Easyjet.

Maak een keuze in waardepositie

Succesvolle bedrijven blinken uit in één van de waardendisciplines. Keuzes maken is dus belangrijk. Het is overigens niet zo dat de overige twee waardeposities geheel verwaarloosd kunnen worden. Je dient in ieder geval te voldoen aan de minimale verwachting van de klant (de drempel), om te voorkomen dat je de klant kwijtraakt.

 

Vragen?

Of wil je weten welke  marketingstrategie het beste bij jouw bedrijf past? 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.