Home » BLOG » Copywriter of tekstschrijver, wat is het verschil?

Copywriter of tekstschrijver, wat is het verschil?

Gepubliceerd op 19 oktober 2018 om 21:12

Sommige organisaties zoeken een copywriter, andere een tekstschrijver. En soms bedoelen ze hetzelfde. Wat is het verschil tussen copywriting en tekstschrijven? En wanneer huur je nou een copywriter in en wanneer een tekstschrijver?

Copywriting

#1. Copywriting definitie

Copywriting wordt ook wel genoemd: de kunst van het verleiden van de klant. Het draait om teksten of content die de doelgroep aanzetten tot een aankoop of actie. De tekst van een copywriter heeft als belangrijkste doel: zorgen voor conversie. 

#2. Copywriting als online tool

Zeker bij online media en webshops is copywriting belangrijk. Websitebezoekers haken af bij (te) lange teksten. Online teksten moeten daarom kort en bondig zijn én alle relevante informatie bevatten. En dus ook nog de bezoekers stimuleren het product of de dienst aan te schaffen.  

Vragen?

Of wil je meer weten over copywriting of tekstschrijven door PERSPECTIEF? 

Cool blue branding

#3. Copywriting voor commerciële producties

Copywriting is geschikt voor commerciële producties zoals een aansprekend bedrijfsverhaal, overtuigende advertenties of converterende productteksten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan teksten voor krachtige slogans, brochures, flyers en nieuwsbrieven.

Tekstschrijven

#1. Tekstschrijven definitie

Tekstschrijvers schrijven goed lopende teksten. Een tekstschrijver schrijft vanuit zijn of haar emotie en dat zorgt voor authenticiteit. Een interview in een tijdschrift, een kort verhaal of lesmateriaal kan bijvoorbeeld het werk van een tekstschrijver zijn. 

#2. Specialisatie van een tekstschrijver

Een tekstschrijver is gespecialiseerd in iets grondig onderzoeken. Vervolgens verwoordt de tekstschrijver deze opgedane kennis in een perfect opgebouwde tekst. In grammaticaal correct geformuleerde taal.

Verschillen tussen copywriting en tekstschrijven

#1. Tone of voice

Een copywriter schrijft zijn teksten voor de lezer, niet vanuit de visie van een bedrijf. De schrijfstijl doet denken aan spreektaal. De toon is informeel, direct en schept vertrouwen. Copywriting teksten zijn kort en actief. 

De toon van een tekstschrijver is objectief en meer informatief. De teksten zijn vaak langer en hebben een zachtere tone-of-voice.

#2. Call to action

Een copywriter legt de focus van een tekst altijd op de  klantvoordelen. Het doel van de tekst is dat de lezer overtuigd raakt van een product en vervolgens tot actie overgaat. Een copywriter gebruikt daarom veel call to action - taal.

De missie van een tekstschrijver is een prettig leesbare en informatieve tekst op te leveren. Uiteraard in correct Nederlands. Een tekst is vanuit gevoel geschreven en heeft als doel het informeren en inspireren van de lezer. Overgaan tot actie is minder belangrijk. 

Conclusie

Heb je tekst nodig die lezers aansporen om je product of dienst aan te schaffen? Schakel een copywriter in. Heb je behoefte aan content die de lezer informeert en inspireert? Dan kun je het beste een tekstschrijver inhuren.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.