Home » BLOG » Wat is de juiste marketingstrategie?

Wat is de juiste marketingstrategie?

Gepubliceerd op 3 mei 2018 16:01

Een goede marketingstrategie zorgt voor een uitstekende fit tussen de markt en je organisatie, zodat jij de concurrentie moeiteloos achter je laat.

Wat is marketingstrategie?

Met de marketingstrategie van je bedrijf leg je de lange termijnkoers vast die je onderneming gaat volgen. Wil je als bedrijf succesvol zijn dan moet je je onderscheiden van je concurrenten en toegevoegde waarde aan je doelgroep bieden.

Kies je strategie en blijf daarbij

Keuzes maken bij je strategiebepaling is essentieel.

In welke  waardepositie gaat jouw organisatie uitblinken? Stel je jouw producten, klanten of juist de kosten centraal? 

Welke groeistrategie ga je volgen? Richt je je op dezelfde markt met je huidige of uitgebreid assortiment? Of kies je er voor een nieuwe markt te benaderen met je huidige productenlijn. Of zelfs met een geheel nieuw product?

Focus is belangrijk. Wanneer je alles een beetje probeert te doen, is een "stuck in the middle" positie onvermijdelijk.

Bouw aan je strategie met een marketingplan

Om gefundeerde keuzes te kunnen maken is een marketingplan van onschatbare waarde. Hierin vind je alle tools om je marketingstrategie te bepalen - en later succesvol door te voeren.

SWOT-analyse

SWOT staat voor sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Het opstellen van het marketingplan zorgt ervoor dat je kritisch kijkt naar de kansen en bedreigingen van de externe omgeving en de (on)mogelijkheden van je interne organisatie. 

Zo wordt helder wat de sterkten en zwaktes van je bedrijf zijn. En waar de kansen en bedreigingen liggen. 

Door deze tegenover elkaar te zetten, kun je gefundeerd de doelstellingen en de marketingstrategie formuleren. 

Wat wil je precies bereiken en hoe kom je daar?



Vragen?

Of wil je meer weten over hoe je de succesvolle marketingstrategie voor jouw bedrijf bepaalt? 



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.