In deze marketingplan controle lijst vind je alle stappen die je moet maken om tot een gefundeerd marketingplan te komen op 1 A4'tje. Print de lijst uit en je hebt een handige naslag bij het opstellen van je marketingstrategie.
1. Probleemstelling & onderzoeksvraag
! Let op dat je de afstemming van de organisatie (intern) met de omgeving (extern) in de probleemstelling benoemd.
2. Externe analyse (omgeving van je bedrijf)
-
Afnemersanalyse
- Verdeling in segmenten (domeinbepalingsmodel van Abell), kwantitatieve en kwalitatieve analyse per segment.
-
Distributieanalyse
- Distributiewijze, -vormen, -positie en -concentratie
-
Concurrentieanalyse
- Bedrijfstakconcurrenten, leveranciers, kopers, nieuwe toetreders en substituten (vijf-krachtenmodel Porter)
-
Macro-omgevingsanalyse
- Demografische, rechterlijke, economische, technologische en sociaal culturele factoren (DRETS)
3. Interne analyse (je bedrijf)
-
Organisatie onderzoek
- Strategie, structuur, systemen, stijl, staf, skills, subordinate goals (7S-model, McKinsey)
-
Financieel onderzoek
- Rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit, omzetsnelheid, cash flow, ontwikkeling in kosten en opbrengsten, financieringsstructuur onderneming
-
Marketing onderzoek
- Inhoud beleid, huidige invulling marketingmix, uitvoering marketingtaak – wat is de effectiviteit en efficiency?
- Portfoliomatrix (Boston Consultancy Group)
4. SWOT(I) analyse
- Sterkten (intern)
- Zwaktes (intern)
- Kansen (extern)
- Bedreigingen (extern)
-
Issues
5. Doelstellingen, strategische opties en strategie
- Doelstellingen
- Strategische opties
- Strategische keuze
6. Implementatie
- Hoe ga je de marketingmix invullen om je strategie te realiseren?
- Product
- Promotie
- Plaats
- Prijs
- Personeel (alleen bij dienstenmarketing)
Bron: Marketingstrategie, het schrijven van een strategisch marketingplan (2017), Frambach, Nijssen
/f.eu1.jwwb.nl%2Fpublic%2Fp%2Fo%2Fc%2Ftemp-ivcslsgfphtilzertvyx%2Fhb8rsp%2Frawpixel-579255-unsplash.jpg)
Heb je vragen?
Of wil je meer weten over marketingplanning? PERSPECTIEF vertelt je graag meer over onze diensten.
Reactie plaatsen
Reacties