Home » BLOG » Nike steekt middelvinger op naar Trump

Nike steekt middelvinger op naar Trump

Gepubliceerd op 6 september 2018 13:56

In Amerika is er veel ophef ontstaan over een Nike campagne met NFL- Football speler Colin Kaepernick als middelpunt.

Het protest van Kaepernick

Kaepernick was de tot dan toe een relatief onbekende American Footballspeler van de San Francisco 49-ers.

In 2016 was hij de eerste NFL-speler die knielde tijdens het volkslied, als protest tegen het racisme en buitensporig politiegeweld tegen Afro-Amerikanen. Hij haalde hiermee de woede van sportliefhebbend Amerika en president Trump op zijn hals.

Na de actie van Kaepernick was er geen club in de National Football League (NFL) die hem nog wilde of durfde te contracteren.

NFL speler Kaepernick maakt knieval

Kaepernick als boegbeeld van Nike campagne

Nike durfde het wel aan met Kaepernick en plaatste hem centraal in hun laatste reclamecampagne.

De campagne toont een foto in zwart wit van Kaepernick met daaronder de uitspraak “Geloof ergens in. Ook al wil dat zeggen dat je er alles voor moet opofferen”.

Saillant detail: Nike is kledingsponsor van alle NFL-teams en steekt met deze campagne indirect de middelvinger op naar Trump en conservatieve sportliefhebbers.

Positieve en negatieve publiciteit

De campagne van Nike ontlokte inderdaad de razernij van president Trump. In een tweet liet Trump weten dat het Amerikaanse sportmerk op de beurs afgemaakt zal worden door alle woede die in het land is ontstaan rond de campagne.

Nike verloor op de dag van de tweet inderdaad drie procent op Wall Street. Een dag later zette het herstel echter voorzichtig in.

De campagne van Nike maakte nogal wat los. Op sociale media kon het merk op massale bijval rekenen onder meer door een tweet van Amerikaanse tennisster Serena Williams. Het resultaat: ruim 57.000 retweets en meer dan 303.000 likes.

De campagne zorgde tevens voor een aanzienlijke groei in online verkopen van de sportschoenengigant in de Verenigde Staten. In het weekend na lancering van de campagne was de totale online verkoop maar liefst 31 procent hoger, volgens marktonderzoeksbureau Edison Trends.

Na de lancering van Kaepernick als sleutelfiguur voor de campagne verschenen er ruim 100.000 berichten op Twitter met de hashtag #Boycottnike.

Op Youtube doken filmpjes op van mensen die het Nike logo van hun sokken knipten of die hun Nike sneakers verbrandden.

Controversiële campagne als publiekstrekker

De vraag is of je als groot merk op dergelijke publiciteit zit te wachten.

Willemijn van Dolen, hoogleraar Marketing aan de universiteit van Amsterdam geeft aan dat Nike bewust heeft gekozen voor deze omstreden campagne.

"Door de controverse op te zoeken, komt een merk volop in de aandacht. Belangrijk is dat je een middenweg weet te vinden tussen de interesse van de consument en de negatieve publiciteit. Ook dient het onderwerp controversieel te zijn, maar ook weer niet te gevoelig. Wel of niet opstaan voor een volkslied ligt gevoelig, maar is geen thema waar je niet met elkaar over durft te praten".

Merken kiezen steeds vaker voor een campagne waarin idealisme en commercie door elkaar heen lopen. Ze doen het om relevant te zijn en te blijven. Kwalitatief goede producten maken kan iedereen, daar win je het tegenwoordig niet meer mee. Het gaat dus steeds meer om waar je als merk voor staat.

Gratis publiciteit

De eerste onderzoeken naar het effect van de Nike-campagne met Kaepernick bevestigen het standpunt van Van Dolen.

De meerderheid van de Amerikaanse bevolking reageerde neutraal tot positief op het campagnebeeld. Nike verdiende ruim 43 miljoen dollar aan gratis publiciteit met alle aandacht rondom de campagne.

Controverse voor extra publiciteit

Betekent dit dat je als bedrijf de controverse op moet zoeken voor de extra publiciteit?

Volgens Peeter Verlegh, hoogleraar marketing aan de VU in Amsterdam niet altijd.

"Het moet als merk bij je passen. Nike heeft in eerdere campagnes al gekozen om op te komen voor gelijke rechten. De campagne met Kaepernick past in het rijtje van de andere Nike campagnes.

Nike kijkt hierbij niet alleen naar hun klanten, maar ook naar de mensen die voor ze werken en beroemde sporters die zich aan het merk hebben verbonden. Het is belangrijk dat deze influencers geassocieerd willen blijven met het merk."

Deze blog nuttig?

Vond je dit artikel interessant? Laat een reactie achter in de comments of deel het op social media.

Heb je vragen?

Of wil je meer weten over branding door PERSPECTIEF?



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.