Home » BLOG » De geniale marketingstrategie van Supreme voor 2019

De geniale marketingstrategie van Supreme voor 2019

Gepubliceerd op 7 oktober 2018 15:35

T-shirt met Kermit de kikker Supreme

In 2018 vierde modemerk Supreme zijn 25-jarig jubileum. Supreme geldt als het krachtigste retailmerk ooit, waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord.  Maar hoe kan het zo zijn dat jij en velen met jou nog nooit iets van dit merk hebben vernomen?

Het antwoord is simpel, de marketingstrategie van Supreme is er simpelweg op gericht dat het overgrote deel van de wereldbevolking het merk niet kent.

Zoals de New York Times formuleerde:

"Vat het niet verkeerd op, maar als je Supreme niet kent, is dat misschien omdat je het niet hoort te kennen."

In tegenstelling tot andere bedrijven die zo snel mogelijk groot willen worden, is dit niet de doelstelling van Supreme. Ze hanteren een aanzienlijk andere definitie van groei dan de meeste kledingbedrijven.

Wie of wat is Supreme en waarom ken ik ze niet?

Supreme is het best bewaarde geheim op dit moment.  Het merk dat is begonnen als een skate-merk, is inmiddels uitgegroeid tot de absolute leider van streetwear. Het merk verkoopt van alles: van petjes,  hoodies en shirts tot aan strandballen, kano's en aanstekers. En met groot succes.  

Supreme sneakers skateboards shirts

De oorsprong van het merk Supreme

In 1983 verhuisde een 19-jarige James Jebbia naar New York en begon te werken in een skatewinkel in de stad. In de jaren 90 begon Jebbia samen te werken met experimentele modemerken, zoals Stüssy ,een van de grootste streetwear-labels van dat moment.

In 1994 richtte Jebbia Supreme op en opende zijn eerste winkel aan de Lafayette Street te Manhattan. Supreme was een label voor skaters door skaters.

Vernieuwend aan de winkel was dat de kleding zich uitsluitend bevond aan de randen van de winkel en het middengedeelte vrij was gelaten. Op die manier kon je al skatend de winkel  binnenkomen.

logo van iconisch merk supreme

Samenwerking met iconische merken en beroemdheden

In de jaren die volgden, werd het gedurfde rood met witte logo gebruikt bij iconische beroemdheden zoals Kermit de Kikker, Kate Moss en Mike Tyson.

De maatschappelijke relevantie en de geavanceerde ontwerpen van Supreme gaven het merk een sterke basis voor groei. Al snel groeide het merk uit tot een van de meest gerespecteerde en 'echtste' merken die er zijn.

Dit unieke gevoel voor stijl heeft Supreme door de jaren heen talloze fans opgeleverd. Er zijn ook tal van celebrities fan, waardoor de buzz rondom het merk alleen maar verder toeneemt.

Jaar na jaar roepen tijdschriften als GQ en Complex Supreme uit tot een van de beste streetwear merken van het jaar.

Het merk heeft inmiddels samengewerkt met merken zoals Nike, Louis Vuitton, Stone Island en Comme des Garçons.

lange rijen voor supreme winkel

Supreme versus Apple

Zoals mensen eerder voor de Apple winkel sliepen voor de nieuwste iPhone, kamperen er nu mensen voor de Supreme winkel om een gewild item te bemachtigen. Niet één keer, maar iedere donderdag, Supreme brengt wekelijks op donderdag om 12:00 uur een nieuwe release uit zowel in de winkels als via de webshop. 

Wat zorgt er nu voor dat duizenden mensen urenlang willen wachten om een Supreme sweater, t-shirt of ander Supreme artikel te kopen?

Naast de iconische branding is de hype rondom Supreme diep geworteld in het bedrijfsmodel. Het verbazingwekkende succes van Supreme valt te verklaren in de superstrikte naleving van exclusiviteit.

Deze kan men als volgt samenvatten: Nooit een uitverkoop = altijd producten verkopen.

In tegenstelling tot de Nike's en Ralph Lauren's van de wereld, is Supreme nooit commercieel geworden. Het merk is bovendien nooit verkocht via een groothandel maar altijd rechtstreeks naar de eindconsument.  Omdat de Supreme collectie nooit in de uitverkoop gaat, raken de producten altijd uitverkocht. Vaak in recordtempo.

Het bedrijfsmodel van Supreme wordt bepaald door eenvoudige economie. Waarin de vraag aanzienlijk groter is dan het aanbod.  

Naarmate de vraag naar Supreme toeneemt, wordt het aanbod alleen maar waardevoller. Het aanbod neemt echter nooit toe om aan de vraag te voldoen. En dat heeft een reden.

Terwijl andere merken de voorraad blijven aanvullen als een lijn goed verkoopt, vult Supreme de voorraad niet aan. As in nooit. 

Dat betekent dat als je een product uit een nieuwe release misloopt, je het niet meer kunt kopen. Kortom, Supreme volgt de ware definitie van limited edition. Limited edition is echter alleen succesvol als de vraag groter dan het aanbod is.

De vraag naar Supreme artikelen is inmiddels zo groot en het aanbod is zo laag dat er een tweede markt voor het merk is ontstaan: die van klanten die hun Supreme items doorverkopen. Vaak met hoge winstmarges.

Kate moss bikini supreme

Toen Jebbia werd gevraagd naar de tweede markt gaf de volgende verklaring.

"Ik vind het echt niet leuk omdat ik de Supreme kleding graag betaalbaar houdt voor jongeren. Supreme is tenslotte een skatemerk. Ik vind het niet leuk als mensen worden afgezet voor een T-shirt. Ik heb veel liever dat iemand die iets koopt van Supreme van plan is te dragen en niet door te verkopen".

Maar Supreme weet dat zolang ze het aanbod niet vergroten, ze de winst met hun klanten delen.

Toen fans en handelaren een kans zagen om "gemakkelijk" geld te verdienen met Supreme, ontplofte de tweede markt tot wat hij nu is.

Maar deze tweede markt was er niet altijd

Waarom jouw merk niet de nieuwe Supreme kan zijn

Vraag een streetwear-fan of iemand die een streetwear-winkel begint naar zijn favoriete merken en je zult ongetwijfeld Supreme horen. Iedereen wil als Supreme zijn, omdat het succes van Supreme bereikbaar lijkt.

Heb je ooit een simpel kunstwerk gezien dat een hoop geld waard was en dat je zei, "Wauw, ik had dat zelf kunnen maken?" - dat is hoe Supreme aanvoelt.

De meeste mensen weten dat hun merk nooit een Nike of Calvin Klein kan of zal zijn, maar het bereiken van het niveau van Supreme voelt niet onrealistisch.  Wat eigenlijk nogal misleidend is.

Supreme winkel

Wat mensen vaak vergeten is dat:

1. Supreme is een streetwear-merk

Het is geen multinational of een merk voor de massa. Het merk richt zich op de niche van cool-kid-consumenten. Ze geven geen miljoenen uit aan de nieuwste technologieën zoals Adidas of Levi's. Het voelt haast alsof jij items van dezelfde kwaliteit zou kunnen maken zonder een grote investering.

2. Supreme bestaat al sinds 1994

Ze zijn het product van de hype en de vraag naar hun producten die in de loop der tijd is opgebouwd. Dat betekent dat ze 24 jaar vasthielden aan hun bedrijfsmodel en dus geen nieuwe voorraad aanvullen van succesvolle lijnen. Dat is moeilijk om te doen als je snel veel geld probeert te verdienen.

De verleiding om een collectie opnieuw uit te brengen is groot als je ziet dat een product goed verkoopt.

 

Is het dan verkeerd om een streetwear merk te starten en het succes na te streven van Supreme? Nee, maar het is wel belangrijk om het bedrijfsmodel te begrijpen en waarom ze een iconisch merk zijn geworden. Het bedrijfs- en marketingmodel is één onderdeel van Supreme's complexe strategie, maar het is een goed startpunt.

 

Dit artikel is een bewerkte versie van het artikel: 

How Supreme's Unique Marketing & Business Strategy Works. door Thomas Roberts - 18 april 2017

Vragen?

Of wil je meer weten over marketingstrategieën? PERSPECTIEF vertelt je er graag meer over.

Supreme samenwerking met Louis Vuitton bomberjack

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Ruud Beeris
een jaar geleden

Informatie ziet er goed uit en is heel duidelijk!